Daniel Rybakken: Daylight & Objects
Designmuseon galleriatilassa avautui palkintonäyttely (8.6.-26.8.), joka esittelee valaisinsuunnitteluun erikoistuneen Daniel Rybakkenin tuotantoa, sekä siinä erityisesti tilan ja valon suhdetta. Helsinki Design Weekly tapasi muotoilijan juuri ennen avajaishumua.
Norjalaiselle Daniel Rybakkenille (s.1984) myönnettiin maailman suurin design-palkinto Torsten ja Wanja Söderbergin palkinto vuonna 2017. Rybakken opiskeli muotoilua arkkitehtuurin ja muotoilun korkeakoulussa Oslossa sekä taideteollisessa korkeakoulussa Göteborgissa. Rybakken solmi yhteistyön Artekin kanssa vuonna 2014 ja aloitti ensimmäistä kertaa uran huonekalusuunnittelun parissa.
Daylight & Objects esittelee laajasti tuotantoasi vuodesta 2016 tähän päivään. Millä perusteella teokset tähän näyttelyyn on valittu?
Itse asiassa esittelen Designmuseossa jokaisen projektini näiden parin vuoden ajalta. Minulle on tärkeää valita työt niin huolellisesti, että ne sopivat suurempaan kokonaisuuteen. Teen mieluummin määrällisesti vähemmän, mutta paremmin. Retrospektiivisessä näyttelyssä on mahdollista nähdä kaikki suunnittelemani esineet ja installaatiot, mutta myös valokuvausprojektit. Pitkäjänteisen ja yhtenevän kokonaisuuden suunnittelu kiinnostaa minua, myös nettisivuni on eräänlainen arkisto. Olen kuin keräilijä joka kartuttaa kokoelmaansa esinein ja kuvin. Toiset keräävät perhosia, se on sama asia.
Olet itse vastuussa myös näyttelyarkkitehtuurista. Mitä kävijä voi odottaa näyttelyltä?
Toivoisin, että näyttelykokemuksesta jäisi tunne kerroksellisuudesta. Että museovierailija voisi itse kierrellä ja tutkia vapaasti. Yritin myös käyttää mahdollisimman vähän tunnelmavalaistusta.
Niin, yllättävyyden kokemus ja löytämisen ilo on tärkeää. Tilassa on nähtävissä mm. Artekille suunnittelemassi Kiila -tuotesarja ja 124° -peilit, mutta myös valokuvia (mm. Daylight Entrance, 2011). Olet siis kuvannut suunnittelemiasi installaatioita. Onko valokuvaus sinulle myös ilmaisun muoto vai tallentamista arkistointia varten?
Valokuvauksella on merkittävä rooli työskentelyprosessissani. Installaatio on väistämättä hetkellinen, mutta valokuva voi olla ikuinen. Rakastan edelleen kaikkia tekemiäni installaatioita, enkä halua niiden kuolevan.
Helsinki Design Weekin teema on TRUST. Mitä luottamus merkitsee sinulle?
Luottamus on rehellisyyttä. Vihaan teeskenteleviä asioita; tekomateriaaleja, jotka esittävät jotakin muuta kuin mitä ovat. Esimerkiksi Artekin kanssa on ilo työskennellä, koska se on rehellinen muotoiluyritys. Tämä näkyy kaikessa, luonnollisesti myös lopputuloksessa ja esineissä. Esimerkiksi tässä Kiila -naulakossa isot ruuvit ovat rehellisesti näkyvissä. Luottamus liittyy myös yhteistyöhön. Neuvoni on, että tee töitä vain sellaisten ihmisten kanssa, joista pidät.
Torsten ja Wanja Söderberg -palkinnon ovat perustaneet Torsten Söderberg ja Ragnar Söderberg -säätiöt. Se myönnettiin ensimmäisen kerran 1994 Torsten Söderbergin syntymän satavuotisjuhlan yhteydessä. Torsten Söderbergin puoliso Wanja, o.s. Aminoff on myös yksi Torsten Söderberg -säätiön varojen lahjoittajista. Söderbergien säätiöt ovat Ruotsin tärkeimpiä tutkimuksen rahoittajatahoja. Miljoonan Ruotsin kruunun arvoinen Torsten ja Wanja Söderberg-palkinto on lajinsa suurin maailmassa. Palkintoa hallinnoi Röhsska-museo ja se myönnetään vuosittain pohjoismaiselle muotoilijalle tai taidekäsityöläiselle.
Näyttely on esillä Designmuseon Galleriassa 8.6.-26.8.2018