Miten viskin tislaamisessa käytetään koneoppimista? Senkin kuulet DDDD:ssä!
At DDDD you’ll hear thoughts and practical tips on how to utilize data in design. This year’s theme is Augmented Creativity, but on this full-day event there will also be sessions about the landscapes of data and creating space. Here are Weeklys picks from the programme!
Miten tekemisen lyyrinen kimmoisuus liittyy dataan? Miten viskin tislaamisessa käytetään koneoppimista? Entäs miten dataa käytetään arjessa ilmastonmuutoksen aikana ja mihin data loppuu ja mistä design alkaa? DDDD:n teemana on lisätty luovuus, mutta koko päivän kestävässä tapahtumassa puhutaan myös datamaisemista ja tilojen luonnista. Tässä kuusi syytä osallistua datapäivään!
Johtaako käyttäjältä kysyminen vain itsestään selviin, keskinkertaisiin, mielikuvituksettomiin ja näkemyksettömiin ratkaisuihin?
Franticin pääsuunnittelija Kaisa Ruotsalainen käsittelee kysymystä näin: voiko innovoida kysymällä käyttäjiltä? Ovatko käyttäjät ja innovointi luonteva yhdistelmä? Syntyykö käyttäjän sitouttamisesta mitään innovatiivista? Puheenvuoro ottaa kantaa kvalitatiivisen datan puolesta innovoinnin tukena.
Asiakasnäkemyksen hallinta suunnittelussa
Isoissa organisaatioissa on paljon asiakasdataa. Suunnittelukäytäntöjen kypsyessä syntyy tarve saada tarkkaa asiakasnäkemystä. OP:n asiakasarvonmuodostuksen asiantuntija Pia Hannukainen kertoo, miten ryhmässä hallitaan erityyppistä asiakasdataa.
Augmentaatio, amputaatio ja dehumanisaatio – kohti elämää korostavaa muotoilua
Samim Winiger, samim.ion johtaja ja ihminen, selvittää ubiikkia koneoppimista hyödyntävien lisäysjärjestelmien toimintaa ja vaikutusta inhimilliseen kulttuuriin – puolesta ja vastaan. Ilmiö muodostaa viitekehyksen, jossa pohditaan järjestelmien suunnittelua ja käyttöä arjessa ilmastonmuutoksen aikana.
Kauniit anomaliat: riitasointujen, kitkan ja runouden tuonti automaattiseen muotoiluprosessiin
Frogin luova johtaja Andreas Markdalen loihtii mieliimme tulevaisuuden, jossa muotoiluprosessi on optimoitu täydelliseksi. Käytössämme on automaattisia, luovuutta lisääviä avoimen lähteen järjestelmiä, jotka pyrkivät keskinkertaistamaan ja yleistämään kokemuksemme. Markdalen tutkii ja provosoi tähän liittyvää ajattelua teemoinaan tekemisen lyyrinen kimmoisuus, luova riitasointuisuus ja hajautetut brändit.
Miten viskin tislaamisessa käytetään koneoppimista ja mitä sen jälkeen tapahtuu?
Toistaiseksi vain harvat ovat yrittäneet suunnitella ja valmistaa taidokkaita kulutustuotteita tekoälyn avulla. Mackmyran koneoppimisen avulla valmistama viski on lajissaan maailman ensimmäinen. Fourkind Computational Creativityn Jarno Kartela kertoo koneoppimisen kumppanina, miksi tästä tuotannosta on seurauksia monilla aloilla.
Eikä siinä vielä kaikki.
Mihin data loppuu ja mistä design alkaa? Löytyykö keino tehdä saumatonta yhteistyötä eri tavoin motivoituneiden ihmisten kesken?
”Tehokas ja toimiva yhteistyö vaatii yhteistä kieltä ja kaikinpuolista ymmärrystä ja kunnioitusta. Yhtä ei saa ilman kaikkia osatekijöitä. Tässä puheenvuorossa pohditaan, miten dataohjautuvat suunnittelutiimit saadaan hyödyntämään niiden koko potentiaali”, kuvailee pääpuhuja eli DNA:n Ulla Jones esitystään.
Katso koko ohjelma ja kaikki puhujat täältä.
Tapahtuman mahdollistavat DNA ja Frantic.