Kaikista tärkein on luonnoskirja
Suunnittelijan arvokkain työkalu on luova ajattelu ja luonnoskirja toimii tämän prosessin ohjaajana. Luonnoskirja on fasilitaattori; ystävä ja leikkikenttä. Se auttaa monimutkaisten asioiden hahmottamisessa ja tekee ajattelua näkyväksi itselle ja muille.
Weekly kävi Sketchbook Piknik -näyttelyssä, joka esittelee Suomen eturivin muotoilijoiden ja taiteilijoiden luonnoskirjoja ja luovia prosesseja. Luonnoksiaan paljastavat Karri Laitinen, Kaisa Berry, Mari & Nelma Savio, Matti Pikkujämsä, Joonas Luotonen, Anna Kokki, Paula Susitaival, Saga Santala sekä Paavo Halonen.
Suunnittelijat Mari Savio, Anna Kokki ja Joonas Luotonen, eivätkö luonnoskirjat ole kauhean yksityisiä?
Mari: Luonnoskirjaa voi käyttää myös prosessin esittelyn välineenä ja sen voi tehdä jaettavaksi. Sen avulla voi myös presentoida ideoita. Yksityiset luonnoskirjat säilytän itse piilossa, koska niissä on sekaisin päiväkirjamerkintöjä ja kaikenlaisia tilityksiä, haaveita ja suunnitelmia.
Anna: Minun luonnoskirjani ovat usein aika päiväkirjamaisia ja sinne tulee kyllä laitettua todella laajalla skaalalla tavaraa. Osa on yksityisempiä kuin toiset, mutta kun aikaa kuluu, voi niitäkin laitella jo esille ja muiden luettavaksi. Haluan myös ajatella, että ehkä se on hyväkin, ettei kaikki ole koko ajan yhtä juhlaa, vaan kyllä minä piirrän ahdistuneenakin.
Mikä idean kehittämisen vaiheessa vaatii eniten luonnostelua?
Joonas: Suunnittelun alkuvaiheessa mahdollisuuksien kirjo on suurin ja luonnoksia syntyy eniten. Etsin oikeita ratkaisuja käyttämällä luonnoskirjaa työvälineenä; piirtämällä, kirjoittamalla ja tekemällä muistilistoja ja karttoja. Kun tekee uutta asiaa ikään kuin tyhjästä tai tekee jotain, jota ei ole vielä olemassa, luonnoskirja on osoittautunut monelle suunnittelijalle tärkeäksi työvälineeksi.
Mari: Kiinnostavinta luonnoskirjan käyttämisessä on se vapaus, joka siihen liittyy. Usein aikataulut ovat tiukkoja ja suorittaminen menee luovan työskentelyn edelle. Luonnoskirjaan saa kuitenkin tehdä keskeneräisiä suunnitelmia ja luonnostella hullujakin asioita. Se on luovassa tekemisessä se polttoaine, joka pitää prosessin kekseliäänä ja estää itsestäänselvyyksiin juuttumisen. Luonnoskirja antaa suunnitteluun leikkimielisyyttä, joka on tärkeää, jos haluaa kehittää jotain uutta ja hahmottaa asioita moniulotteisesti.
Anna: Itselläni selkeästi eniten aikaa menee oikean tunnelman löytämiseen, eli haen oikeanlaista viivaa ja fiilistä tekemiseen samalla, kun teen taustatöitä. Tämä on osaksi ihan vain ideakasan ja massan tuottamista, ja sitten kun jotain on jo valittu, tekeminen vaihtuu yksityiskohtaisemmaksi. Aloittaminen on aina tosi kiinnostavaa, joskus pelottavaakin.
Mikä on suunnittelijoiden suosituin luonnoskirjaformaatti?
Joonas: Luonnoskirja on usein mukana, ja siksi varmaan suosituin on sellainen koko, joka mahtuu laukkuun eikä ole turhan painava. Käytän eniten A4- ja A5- kokoisia luonnoskirjoja. Teimme näyttelyssä myytävän Piknik People Project Sketchbook:in kokoon A5, koska se on helppo napata mukaan ja sitä voi käyttää vaikka kahvilassa tai kokousten aikana.
Voiko joku digitaalinen tuote korvata sitä?
Joonas: Tottakai kynän ja paperin voi korvata digitaalisesti. Joskus se nopeuttaa työtä. Se, mitä digitaalisesta luonnostelusta puuttuu, on analogisen maailman materiaalit, sattumukset ja kiinnostavat virheet.
Anna: Monet piirtävät nykyisin digitaalisilla välineillä ja se sopii varmasti osalle ihmisiä tosi hyvin. Itselleni digi ei voi kuitenkaan kirjaa korvata, sillä ajattelulleni on tärkeää kirjoittaa ja piirtää käsin paperille. Usein ajattelu on nimenomaan sitä, että käsi tekee jotain näkyväksi. Luonnoskirjasta ei myöskään lopu akku eikä se säikähdä pakkasta tai pientä määrää vettä.
Sketchbook Piknik 3.2.-27.2.
Kämp Garden Studio, Kämp Gallerian 2. kerros. Avoinna tiistaista perjantaihin klo 11-18 ja lauantaisin klo 12-16. Näyttelyssä ja luonnoskirjapajoissa noudatetaan THL:n suosituksia.