Artekin ja TAF Studion Kori-sarjan lamput loistavat lämpiminä kananmunan väreissä
Tukholman muotoilumessuilla julkistettu Kori-sarja on viiden valaisimen kokoelma. Pöytävalaisimesta, lattiavalaisimesta ja kolmesta riippuvalaisinmallista koostuva mallisto on toteutettu yhteistyössä tukholmalaisen TAF Studion eli designduo Gabriella Lenken ja Mattias Ståhlbomin kanssa.
Keskellä Helsingin keskustaa arvokkaana kohoava Artekin lippulaivamyymälä ei varsinaisesti kylve valossa kun helmikuun pilvet roikkuvat matalalla taivaalla. Myymälää kuitenkin valaisevat Kori-sarjan valot, joiden lämpimät valoläikät luovat viihtyisän tunnelman. On kovin pehmeää ja mukavaa. Valaisimet muotoilleen suunnittelijakaksikon mukaan Kori-mallisto suunniteltiin juuri tunnelmaa silmällä pitäen.
“Tavoitteenamme oli luoda tuote, joka sopisi kaikkiin mahdollisiin tiloihin ja tarkoituksiin samalla, kun se loistaa tunnelmallista, hajautettua valoa.”
Gabriella Lenke, Mattias Ståhlbom, TAF Studio
Lenken ja Ståhlbomin perustama suunnittelu- ja arkkitehtuuristudio TAF tunnetaan arkielämää tukevista tuotteista ja ratkaisuista. He ovat kiinnostuneita etenkin prosessin suunnittelu-, mallintamis- ja laboratoriovaiheista. Tämä näkyy myös Kori-sarjassa. Tuotteiden materiaalit ja muodot ovat innovatiivisia, mutta kaikessa kauneudessaan sopivan vaatimattomia. Lamput yksinkertaisesti näyttävät todella virkistävän tyylikkäiltä ja koristelemattomilta. Vähän kuin lapsuutemme kesämökeiltä.
Valaisimien ”valokori” on valmistettu sataprosenttisesti kierrätetystä alumiinista ja lamppuja on saatavilla mattavalkoisena sekä lämpöisenä, oranssiin taittavana keltaisena. Kuten nimestä voi päätellä, on varjostimen muoto korimainen, ja se muodostaa kauniin valoprofiilin yhdistäen suoraa ja epäsuoraa valoa.
Lopputulos syntyi testaamalla erilaisia valon ja varjon yhdistelmiä. Kuin lehvistön läpi siivilöityvä auringonvalo, Kori-valaisinten valo on pehmeää hajavaloa, joka luo miellyttävän lämpimän tunnelman tukien samalla tilan käyttötarkoitusta.
”Olemme erittäin ylpeitä siitä, kuinka laadukas lopputulos on. Valaisinsarja on todella korkeatasoinen, itse valosta aina pakkausmateriaaleihin asti”, Lenke sanoo.
Ståhlbom jatkaa, ”Suunnitteluprosessi kesti kokonaisuudessaan varsin kauan, mutta sen aikana saavutimme tason, jolla olemme suunnittelijoina tietoisia jokaisesta yksityiskohdasta, pienimmästäkin mutterista.”
”Meidän suunnittelemamme ja tuotantoon lähettämämme asiat kestävät aikaa. Voimme taata tuotteiden korkeiden laadun, koska käytimme tarpeeksi resursseja sekä suunnittelu- että testaamisvaiheissa”, Lenke lisää.
Vaikka laadun takuu oli tärkeää sekä suunnittelijoille että Artekille, oli suunnittelubriiffissä lisäksi toinen hyvin merkittävä asia. Yhteistyön tuloksena oli ehdottomasti synnyttävä tuote, joka solahtaisi mutkattomasti brändin jo olemassa olevaan kokoelmaan. Tavoitteena oli luoda tulevaisuuden ikoni, joka olisi saumaton osa aiemmin suunniteltua.
Tärkeä tarkennus, joka näkyy etenkin Kori-sarjan värimaailmassa, jossa on jotain hyvin tunnistettavaa.
”Meitä inspiroi tapa, jolla valo osuu kananmunaan ja sen kuoren mattaan valkoiseen väriin; kuoren ohut rakenne ja keltuaisen väri”, Lenke kertoo. “Koria saakin nyt juuri näissä sävyissä: valkoisena ja keltaisena, joka muistuttaa kananmunan keltuaista. Meitä kiinnostaa työskennellä sellaisten asioiden kanssa, jotka ovat kaikille yhteisiä, tunnistettavia. On ihanaa suunnitella asioita, jotka ihmiset voivat kokea tutuiksi – ja jokainen meistä tietää, miltä kananmuna tuntuu.”
”Meistä on mukava ’kaivaa missä seisomme’, kuten ruotsiksi sanoisimme”, Ståhlbom nauraa.
Modulaarista suunnittelua ja minimalistista estetiikkaa yhdistelevä Kori-sarja on upean nykyaikainen. Nykyaikaa on myös tuotantoa koskevien haasteiden avoin tarkastelu.
“Artek-yhteistyön lähtökohta on perinteen vaaliminen. Sen seurauksena uuden luominen tarkoittaa asioiden vaalimista enemmän kuin sitä, että vain tuotetaan uutta”, Lenke avaa.
“Tässä mielessä valaistuksen suunnittelu onkin erityisen vaikeaa, sillä valaisutekniikan kehitys on äärimmäisen nopeaa. Suunnittelijoina meidän oli otettava huomioon se tosiasia, että vaikka teknologia muuttunee ajan myötä, on valaisinten muotoilun kestettävä aikaa. Tämähän liittyy myös valaisinten luonteeseen varsin muuttumattomina elementteinä. Kuinka usein kodeissa esimerkiksi vaihdetaan valaisinten paikkaa?”
Tämä taas liittyy suunnittelija kaksikon mukaan olennaisesti myös kestävään kehitykseen. Meidän kaikkien on muututtava, jotta asiat voisivat ylipäätään muuttua.
”Vaikuttaa vähän liian rajulta ajatella, että ihmiset lopettaisivat kulutuksen kokonaan. Mutta myös ajan vaikutuksen muodostama paine on tunnistettava, varsinkin kun uusia asioita ja tavaroita tuotetaan koko ajan. Meille suunnittelijoille ratkaisevaa onkin se, että pyrimme tarkasti harkitsemaan kaikki tuotantoa koskevat yksityiskohdat. Näin varmistamme, että valitsemme kestävimmät toimintatavat”, Lenke sanoo.
Ståhlbomin mukaan, ”Artek on ollut kanssamme mukana näissä kysymyksissä koko prosessin ajan. Me suunnittelijat olemme valmiita ottamaan vastuuta. On ilahduttavaa nähdä, että nykyään myös asiakas on sitoutunut muutokseen.”
”Tämä on tulevaisuuden kulttuurin muutoksen kannalta ratkaisevaa. Siis se, että huipulla olevat tasoittavat tietä kestävälle kehitykselle. Näin saadaan pienemmät seuraamaan perässä”, Lenke tarkentaa.
Kun nyt puhutaan suurista ja pienistä, niin miten yhteistyö Artekin kaltaisen jätin kanssa on sujunut studiolta, johon kuuluvat Lenke, Ståhlbom ja yksi työharjoittelija?
“Tämä on meille täydellinen tapa työskennellä. Pyrimme aina olemaan mukana prosessin jokaisessa vaiheessa. Meille on tärkeää suunnitella, piirtää, testata ja päättää kaikista tuotantoa koskevista yksityiskohdista. Meille tämä on käsityötä”, Ståhlbom sanoo. “Artekin kanssa työskentely on tuntunut jälleen, nyt jo kolmatta kertaa, lämpimältä, hauskalta ja aidolta. Olemme niin iloisia tästä yhteistyöstä!”
”Kaikki tärkeä löytyy jo nimestä”, suunnittelija sanoo viitaten Helsingissä vuonna 1935 yritykseen, jonka perustivat neljä nuorta idealistia: Alvar ja Aino Aalto, Maire Gullichsen sekä Nils-Gustav Hahl. ”Artek, art and tech, taide ja teknologia! Siitä on myös TAF Studiossa aina ollut kysymys – jo kauan ennen kuin edes tajusimme, että meitä on muitakin, samoista asioista kiinnostuneita.”