Kuudes suunnitteli Supercellin koodauskoulun – valttikorttina eri suunnittelualojen yhteistyö
Viime viikolla järjestetyn start up -tapahtuma Slushin suurimpia uutisia oli Helsinkiin perustettava koodauskoulu Hive. Hankkeen on laittanut liikkeelle mobiilipelijätti Supercell, ja mukaan on liittynyt useita alansa kärkiyrityksiä Zalandosta Elisaan. Uudenlaisessa koulussa ei tule olemaan luentoja tai opettajia vaan opiskelijat oppivat toisiltaan ja tekevät töitä tosielämän projekteissa.
Helsingissä ja Tukholmassa toimiva designtoimisto Kuudes on tehnyt Hiven parissa töitä vuoden alusta lähtien. Supercell valitsi Kuudennen kumppanikseen suunnittelemaan koulun brändin, verkkopalvelun, nimen, visuaalisen identiteetin ja tilan. Jotta lopputulos vastaisi alan ja tulevien oppilaiden tarpeisiin, pohjalle tehtiin haastatteluita potentiaalisten oppilaiden ja alan mielipidevaikuttajien parissa. Yksi tiimi on siis ollut vastuussa Hiven brändikokemuksen suunnittelusta kaikissa kanavissa digitaalisesta fyysiseen.
Haastattelimme Kuudennelta kolmea tiimin jäsentä eri suunnittelunaloilta; palvelumuotoilija Susanna Ollila, graafinen suunnittelija Tony Eräpuro sekä sisustusarkkitehti Juha Koskinen raottavat verhoa suunnitteluprosessin vaiheisiin. Miten eri alojen designerit saadaan pelaamaan sujuvasti yhteen?
Koodauksen myytinmurtajat
Suomessa on huutava pula koodareista. Vajauksen täyttämiseksi Hiven pitää saada luovat ongelmanratkaisijat hoksaamaan, mitä kaikkea koodauksella voikaan tehdä. Potentiaali on iso, se pitää vaan kaivaa esiin. Silti mielikuva yksinäisestä puuhastelusta koneen ääressä pysyy vahvasti ihmisten mielissä.
”Jutellessamme tavallisten lukiolaisten kanssa heidän urahaaveistaan, havaitsimme, että moni nuori ei ole lainkaan perillä siitä, mitä koodaaminen ammattina on, vaan se yhdistettiin lähinnä pelien suunnitteluun. Benchmarkkasimme myös alan kouluja ja huomasimme, että niiden brändit ovat usein teknisiä, kylmiä ja maskuliinisia. Tajusimme, että meidän täytyy tehdä asioita hyvin eri tavalla tuodaksemme diversiteettiä koodimaailmaan”, Susanna Ollila kiteyttää.
Tästä oivalluksesta rakentui Hivelle erottuva, vahva positio, jonka pohjalta Kuudennen tiimi lähti suunnittelemaan visuaalista ilmettä, digitaalisia palveluita ja uuden koulun tilaa. Punainen lanka on pysynyt alusta loppuun.
”Insight määritteli selkeän suunnan, mihin lähdetään. Pohjatyön johtopäätökset pystyy näkemään lopputuloksessa harvinaisen hyvin”, kertoo sisustusarkkitehti Koskinen. Myös nimi, Hive, on Kuudennen käsialaa. Kymmenien ehdokkaiden joukosta etsittiin vaihtoehtoa, joka sopisi sekä suomalaiseen että kansainväliseen suuhun. Elämää kuhisevaa mehiläispesää tarkoittava Hive sopii aktiiviselle ja toisiltaan oppivalle koodausyhteisölle täydellisesti.
Inspiraatio pop-kulttuurista
Haku kouluun alkaa tammikuussa 2019. Ikäraja on aluksi asetettu 18–30-vuotiaille.
”Se on parasta kun saa suunnitella nuorille – silloin on useammin lupa tehdä jotain muuta kuin ihan perusjuttua. Ollaan jätetty kliseiset tiede-elokuvakuvalookit ja ”tekkimäiset” elementit pois, ja tuotu sen sijaan mukaan kuvituksia, erilaisia kirjasimia sekä paljon värejä. Ilme sopii jokaiseen makuun – kuten Beatles musiikissa”, kertoo ilmeen suunnitellut Tony Eräpuro.
Hiven visuaalisessa ilmeessä näkyy viittauksia pop-kulttuuriin. Logon vahvat geometriset muodot ovat saaneet inspiraation historian symboliikasta ja hieroglyfeistä aina tämän päivän emojeihin saakka. Sen on tarkoitus olla muodoiltaan tunnistettava mutta luettavuudeltaan oivaltava. Tällä hetkellä Kuudennen työpöydällä on brändin vieminen opiskelutiloihin.
”Meillä on ollut hyvät eväät lähteä suunnittelemaan tilaa kun positio on selkeä ja identiteetti sen mukainen. Tilan on näytettävä Hiveltä, vaikka logot otettaisiinkin pois. Leikittelevän ilmeen sovittaminen suomalaiseen rakentamiskulttuuriin on sen sijaan ollut oma juttunsa”, naurahtaa Koskinen ja toteaa, että päättäväisellä otteella ja perustelemisella alan normeja on pystytty haastamaan.
Digitaalisuus keskiössä
”Hiven verkkopalvelu on todella isossa roolissa, koska koko hakuprosessi tulee hoitumaan sitä kautta. Sivusto on sisältöpainotteinen, sillä se on juuri se kanava jolla Hive voi osaltaan muuttaa pinttyneitä mielikuvia koodaamisesta”, toteaa Ollila.
Olikin luontevaa panostaa erityisesti Hiven digitaaliseen presenssiin. Kuudennen digisuunnittelijat vastasivat Hiven verkkosivun suunnittelusta, ja Siili hoiti teknisen toteutuksen. Kehitystyö jatkuu yhä.
Innostus sytyttää yhteispelin
Kolmikon mukaan suurin tekijä projektin onnistumisessa oli Kuudennen ja Supercellin tiimien intohimo luoda jotain uutta.
”Porukalla oli yhteinen draivi, että nyt laitetaan tapahtumaan. Meillä on ollut selkeä missio muuttaa ihmisten ajattelutapoja koodaamisesta”, Ollila kertoo.
Juha Koskinen on samoilla linjoilla: ”Mitä enemmän asiakas luottaa, sitä parempaa tulosta saa myös aikaan. Asiakas on ollut rohkea ja uskaltanut tarttua villeihinkin ideoihin.”
Vaikka lanseeraus onkin ohi, Kuudennen ja Supercellin työ jatkuu. Vielä pitää lunastaa suuret odotukset, jotka Slushista lähtien Hivelle on asetettu. Digitaaliset kanavat kehittyvät haun aukeamisen lähestyessä, samoin kuin Haapaniemenkadun vanhan separaattoritehtaan remontti. Uudenkarhea koodauskoulu avaa ovensa rakennuksen ylimmässä kerroksessa syksyllä 2019.
Tutustu projektiin tarkemmin täällä.