EMMA laajenee: Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan elämäntyö esillä
Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan mittava taiteellinen perintö saa arvoisensa puitteet EMMAn uuden laajennuksen myötä. Aukioksi ristitty tila on kooltaan tuhat neliömetriä ja sen erikoisuus on katseluvarasto, jossa esineiden ja prototyyppien ohella voi seurata museotyöskentelyä. Vaihtuvan näyttelytilan avaa Harri Koskisen kuratoima STILL / LIFE – Tapio Wirkkala Retrospective.
EMMAn museonjohtaja Pilvi Kalhama kertoo, että hanketta on valmisteltu viisi vuotta yhteistyössä kaupungin ja Tapio Wirkkala Rut Bryk -säätiön kanssa.
”Tuntuu miltei uskomattomalta, että pysyvät tilat kokoelmille sekä vaihtuville design-näyttelyille löytyivät WeeGeeltä. Design on ollut osa EMMAn profiilia pitkään, ja nyt tämä saa odotettua vahvistusta”, Kalhama sanoo.
Katseluvarastossa nähdään esineiden lisäksi museotyötä
Bryk & Wirkkala -katseluvarasto on esillä pysyvästi. Pysyvyys on tärkeää etenkin kasvavien turistivirtojen kannalta. Brykin ja Wirkkalan tuotannot ovat suosittuja kansainvälisesti ja varsinkin aasialaisten kulttuurimatkailijoiden keskuudessa.
Varasto-sana ei suomalaisissa museoissa ole aivan tyypillinen. EMMAssa se päätettiin reippaasti ottaa käyttöön, koska se sopii parhaiten katseluvaraston ideaan.
”Tilaa hallitsevat sitä kiertävät säilytyshyllyrakenteet. Katseluvarastossa on myös työskentelytila, missä nähdään museotyötä konkreettisesti, siellä konservoidaan ja valokuvataan. Kaikki on tuotu näkyville, joten katseltavaa on muutakin kuin näyttelyesineet”, kertoo intendentti Henna Paunu.
”Säilytystilan erottaa näyttelyalueesta niin sanottu ’working wall’, joka on museon tutkijoiden ja kuraattoreiden työn pienimuotoinen esittelyalue. Eri alueet tulevat esille myös valaistuksen keinoin. Varasto on hämärämpi ja mystisempi alue kuin working wall ja näyttelytila, joka on parhaiten valaistu.”
Katseluvarastossa nähdään peräti yli 5000 esinettä, mallia, piirustusta, luonnosta, prototyyppiä ja valokuvaa käsittelevä Brykin ja Wirkkalan kokoelma ja arkisto. Mukana on lisäksi paljon henkilökohtaista esineistöä, ja kuvia pariskunnan matkoilta ja elämän varrelta. Paunu kertoo työskentelyn eronneen perinteistä näyttelytyöryhmästä.
”Tämä ei ole ollut perinteistä kuratointia, vaan olemme hioneet konseptia ja sisällöllisiä painopisteitä. Kaikesta materiaalista emme edes pysty antamaan tietoa, mutta ne herättävät varmasti kävijöissä ajatuksia. Valtavan runsas kokoelma antaa oman löytämisen mahdollisuuden, sillä mukana on paljon monille tuttuja asioita.”
Kalhama uskoo myös, että tapa tutustua kokoelmiin tuo kävijöille jotakin uutta.
”Se, että nämä upeat kokoelmat ovat jatkossa pysyvästi esillä, on arvo sinänsä, mutta oleellista on, että ne ovat nyt esillä uudenlaisessa muodossa. Uskon, että ei-kuratoidun esillepanon tutkiminen ja itse löytäminen ovat tämän päivän museokävijöille kiinnostava tapa perehtyä kokoelmiin. Vaihtuvien näyttelyjen osalta tuomme tärkeän lisän muotoilun kentälle ja sen suurelle yleisölle”, Kalhama sanoo.
Näyttely esittelee monipuolisesti Wirkkalan työn ja elämän
STILL / LIFE -näyttely perustuu muotoilija Harri Koskisen ideoimaan näyttelykonseptiin. Kahteen osaan jakautuva näyttely esittelee Still-osion myötä Wirkkalan työtä ja elämää työprosesseja, matkoja ja luovan työn taustoja. Life-osuus puolestaan tuo Wirkkalan esille kuvanveistäjänä, jolle erilaisten materiaalien työstäminen oli luonnollista. Näyttelyssä on noin neljä sataa esinettä, mukana on uniikkeja taide-esineitä, prototyyppejä, luonnoksia ja arkistomateriaaleja.
”Alun perin näyttely juhlisti Wirkkalan 100-vuotisjuhlaa ja nyt se palaa ’kotiin’. Klassikkoesineiden ja veistosten lomasta nostaisin tässä näyttelyssä esille luonnosmateriaalin. On aina kiinnostavaa, kun luovaa prosessia avataan ja pääsee näkemään, miten taiteellinen ajatustyö on edennyt”, Kalhama sanoo.