Weekly Abroad: Aki Laine
Weekly Abroad esittelee ulkomailla uraa luovia suomalaismuotoilijoita. Tällä viikolla kuulemme Santa Barbarassa työskentelevän muotoilijan, Aki Laineen kuulumiset.
Kuka suunnitteli kuulakärkikynän? Entä hammastahnatuubin? Entä lähes jokaisen olohuoneesta löytyvän TV:n? Kun muotoilumaailma hehkuttaa isoja nimiä ja trendejä, unohtuu helposti, että suurimman osan päivittäin käyttämistämme tuotteistakin on joku muotoilija huolella suunnitellut. Olipa kyse kahvipannusta tai joustinpatjasta, jossakin vaiheessa suunnitteluprosessia muotoilija on ollut mukana kehittämässä niiden käyttäjäkokemusta.
Aki Laine on kuluttajaelektroniikkaan erikoistunut teollinen muotoilija ja yksi näistä taustalla ”piilovaikuttavista” ammattilaisista, joiden työtä ei aina noteerata. Laine sai varhaisia uravaikutteita isoisältään metalliseppä Urho Jantuselta ja seurasi myöhemmin sisarensa jalanjäljissä opiskelemaan teollista muotoilua Lahden AMK:hon, mistä hän valmistui vuonna 2004.
Laine työskenteli Lahdessa Nokian projektissa ja oli myöhemmin yhtiössä työharjoittelussa, kunnes sai vakituisen työpaikan Tanskasta. ”Minun on aina tehnyt mieli lähteä ulkomaille töihin laajentamaan näkemystäni”, hän sanoo. ”Koska Nokia oli siihen aikaan teollisten muotoilijoiden suurin työnantaja, ajattelin opiskeluprojektin Nokialla olevan portti maailmalle, ja niin se olikin.”
Laine siirtyi Nokian palveluksessa Yhdysvaltoihin suunnittelemaan markkinoiden odottamaa Nokia Lumia 900 -matkapuhelinta. Myöhemmin hän muutti Teksasiin Hewlett-Packardille suunnittelemaan kannettavia tietokoneita, kuten HP Pavilionia, kunnes palasi Kaliforniaan ja nykyiseen tehtäväänsä Sonosille.
”Olen urani aikana saanut tehdä töitä älyttömän hyvien muotoilijoiden kanssa”, Laine sanoo. ”Isoissa yrityksissä, niin kuin Nokia, HP ja Sonos, on jyrkkä oppimiskäyrä. Sitähän sanotaan, että jos tuntee olevansa neukkarin fiksuin tyyppi, niin on aika vaihtaa firmaa. Minulla on aina tyhmä olo. Mutta sellaisella hyvällä tavalla, että se kannustaa minua kehittymään ammatissa.”
Beam me up, Sonos
Laine liittyi Sonosin joukkoihin yli kolme ja puoli vuotta sitten, mutta hänen ensimmäinen tuotteensa eli TV- tai mobiililaitteesta toistava Sonos Beam -älykaiutin tulee markkinoille vasta nyt. Kun kysyn, miksi tuotteen lanseeraukseen on mennyt niin kauan, Laine selittää, että Sonos Beamin jokainen akustinen komponentti on räätälöity erikseen. Se on yksi syy. Protoaminen, testaaminen ja tekniset säädöt vaativat huomattavasti aikaa ja vaivaa, ennen kuin päästään yhtenäiseen ja laadukkaaseen massatuotantoon.
Beam on seurausta Sonosin mittavasta kotitalousselvityksestä, jossa havaittiin, että ihmiset elävät entistä pienemmissä tiloissa ja olohuonetta käytetään 24/7. Tuotteet pitää suunnitella sen mukaan. Tutkimus peilaa kuluttajaelektroniikan markkinaa ja lisäksi Laineen mukaan teollisen muotoilun muuttumista ammattina.
”Minusta teollisen muotoilijan rooli on kehittynyt paljon urani aikana”, Laine sanoo. ”Nykyään vaaditaan monenlaista osaamista, ja joutuu koko ajan toimimaan monessa roolissa. Pitää olla vähän diplomaatti, taiteilija, insinööri, antropologi ja käyttäjätutkija. Pitää tietää ergonomiasta, käyttäjäkokemuksesta, graafisesta suunnittelusta, massatuotannosta, väreistä, materiaaleista ja viimeistelyistä. Pitää osata myydä ja markkinoida tuotetta.”
Toisin kuin nimekkäät suunnittelijat, Laine sanoo palkattuna muotoilijana pyrkivänsä tekemään tuotteen suoraan loppukäyttäjälle, ei omiin nimiinsä tai edes työnantajalleen. Tuotteiden pitää siis olla helppoja ja intuitiivisia käyttää, ja lisäksi niiden pitää kestää pitkään markkinoilla. Tuotteita ei sidota ohimeneviin trendeihin. Sonos Beam edustaa juuri näitä muotoiluarvoja.
”Yritämme korostaa, että tärkeintä on upea kuuntelukokemus eikä itse kaiutin. Monimutkaisia esineitä on helppo suunnitella, mutta yksinkertaistaminen ja ’intuitiivistäminen’ eli tekniikaltaan edistyneen mutta silti helppokäyttöisen tuotteen suunnittelu on tosi vaikeaa ja vaatii paljon työtä.”
Laineen lähestymistapaa teolliseen muotoiluun leimaa usko yksityiskohtien merkitykseen. ”Joidenkin elektroniikkatuotteiden kohdalla näkee selvästi, ettei kaikkia yksityiskohtia ole tarkkaan mietitty,” Laine sanoo. Hän itse katsoo muotoilua 360 asteen laajakulmasta ja puuttuu jokaiseen detaljiin.
”Se on yksi tapa osoittaa asiakkaille, että meitä tosiaan kiinnostaa tuotteidemme kaikinpuolinen toimivuus”, Laine sanoo. ”Muotoilijana tunnen, että jos käytän resursseja uuteen tuotteeseen, sen pitää olla parempi kuin mitä markkinoilla jo on.”
California dreaming
Vuonna 2015 Laine muutti perheineen Teksasista Santa Barbaraan ja otti vastaan pestin Sonosin muotoilupäällikkönä. Ei tarvitse kauaa miettiä, miksi Kalifornian kuuluisa ilmasto houkutti paljasjalkaista suomalaista: aurinko paistaa siellä keskimäärin 284 päivää vuodessa.
Ei ehkä ole yllätys sekään, että Laineen mielestä Kalifornia on erinomainen paikka teolliselle muotoilijalle: Piilaakso on kuluttajaelektroniikan kuningasmarkkina. Siellä on paljon mahdollisuuksia, ja Laine painottaa myös sitä, että moni amerikkalainen yritys arvostaa muista kulttuureista tulevia työntekijöitä. Amerikkalaiset elektroniikkayritykset pitävät erityisesti suomalaisten kuulusta funktionalismista ja selkeän suoraviivaisesta pohjoismaisesta estetiikasta.
”Vaikka Suomessa ja Amerikassa vaikuttaa olevan erilaiset työkulttuurit, niissä on paljon yhteistä”, Laine huomauttaa. ”Rehellisyys, suorapuheisuus, kova työ ja nöyryys. Näitä Pohjoismaiseen työelämään kuuluvia arvoja vaalitaan myös USA:ssa, ja se on ehdottomasti edistänyt uraani Yhdysvalloissa.”
Niin paljon kuin Kalifornia Lainetta miellyttääkin, matkustusinto vie hänet tulevaisuudessa todennäköisesti vielä uusiin yrityksiin ja paikkoihin. Muuttokokemus osavaltiosta toiseenkin on ollut oivalluksia täynnä.
”Tunnen kasvaneeni ihmisenä paljon. Muuttaessa saa uutta näkemystä ja ymmärrystä”, hän kertoo. ”Sitä hahmottaa maailmaa entistä paremmin, ja jatkuvaan uuden oppimiseen ja kokemiseen jää helposti koukkuun.”