Penkin istuimen on oltava sydänpuoli ylöspäin
Fiskars-based Finnish furniture manufacturer Nikari is responsible for building four benches for the Biennale exhibition.
Neljä Fiskarsin Biennalen Social Seating -näyttelyn penkeistä valmistetaan Nikarin verstaalla. Puusepät kertovat, mihin penkeissä kannattaa kiinnittää huomiota.
Tämän paikallisempaa ei valmistus voi olla. Fiskarsilainen huonekaluvalmistaja Nikari valmistaa Wataru Kumanon, Klaus Hacklin, Cecilie Manzin ja Hugo Passosin penkit. Ne ovat osa brittiläisen muotoilijan Jasper Morrisonin kuratoimaa Social Seating-näyttelyä, joka on yksi Fiskars Village Art & Design Biennalen kolmesta päänäyttelystä. Näyttely esittelee kahdeksantoista penkkiä ja kahdeksantoista kansainvälistä suunnittelijaa jakamisen ja yhteiselon teemalla.
Nikarin työpajalla toimitusjohtaja Johanna Vuorio ja puusepät Antrei Hartikainen ja Jonas Berglund kertoivat Weeklylle, millaista työskentely näyttelyä varten on ollut ja mitkä ovat tärkeimpiä näkökulmia penkin valmistuksessa.
Penkki on tavanomainen tuote, joka on suunniteltu ja tuotettu lukemattomia kertoja monin eri tavoin. Miten sellaiseen tuotteeseen voidaan tuoda jotakin uutta?
Antrei: “Jos totta puhutaan, en oikeastaan usko, että on enää mahdollista tehdä jotakin täysin uutta, vaan täytyy pikemminkin mennä ajassa taaksepäin ja tuoda suunnitteluun jotakin kaunista ja mielenkiintoista menneisyydestä.”
Jonas: “Koska valmistamme näitä kyseisiä penkkejä ainoastaan tätä yhtä tilaisuutta ja tapahtumaa varten, uskon että se antaa työllemme paljon enemmän vapautta. Jos penkit olisi tarkoitettu massatuotantoon, työmme olisi täysin erilaista. Meidän tulisi varmistaa, että ne ovat tarpeeksi helposti valmistettavissa, jotta ne sopisivat tehokkaaseen massatuotantoon. Nämäkin penkit ovat melko yksinkertaisia, mutta niissä on kuitenkin joitakin mielenkiintoisia yksityiskohtia, jotka tekevät niistä enemmän varsinaista käsityötä.”
Mikä näissä penkeissä on erikoista?
Antrei: “Penkit on suunniteltu ulkokäyttöön, mikä tekee suunnittelusta ja valmistuksesta aina hieman monimutkaisempaa. Valmistusvaiheessa meidän tulee varmistaa, että penkin rakenne kestää pitkään jatkuvasti muuttuvissa sääolosuhteissa. Meidän täytyy valita huolella puulajit, joita käytämme, sillä toiset materiaalit soveltuvat ulkokäyttöön paremmin kuin toiset. Näissä penkeissä olemme käyttäneet lähinnä tammea ja eri mäntylajeja. Koska puu on elävä materiaali, on lisäksi hyvin tärkeää kiinnittää eri osat toisiinsa oikealla tavalla. Esimerkiksi, jos penkissä on leveä istuin, istuinlaudat on kiinnitettävä sydänpuoli ylöspäin. Muuten puu saattaa kaartua ajan saatossa, jolloin sadevesi jää kellumaan penkin päälle ja lopulta vahingoittaa penkkiä.”
Jonas: “Puutyössä on niin monia pieniä ja usein näkymättömiä teknisiä yksityiskohtia, joita ei oikein voi tietää, ellei itse ole puuseppä. Jokainen pieni yksityiskohta aina käyttämistämme liimoista lähtien ja siitä, miten ne kestävät mahdollisimman pitkään eri sääolosuhteissa täytyy miettiä huolellisesti ennen valmistusprosessin aloittamista. Muuten erehdykset saattavat näyttäytyä myöhemmin halkeamina ja muina epäkohtina tuotteessa.”
Mihin vierailijoiden tulisi kiinnittää huomiota istuessaan penkeille?
Antrei: “Ihmiset eivät usein ajattele työtä tuotteen taustalla tai kaikkea sitä aikaa ja vaivaa, jonka joku on nähnyt sen valmistamiseen. Vaikka malli vaikuttaisi melko yksinkertaiselta ja helpolta valmistaa, sen taustalla on paljon vaikeaa ja tarkkaa työtä, joten toivonkin, että vierailijat tarkastelevat penkkien yksityiskohtia syvemmin.”
Johanna: “Siitä huolimatta, että penkit on suunniteltu samaa näyttelyä varten samaa teemaa noudattaen ne ovat kaikki hyvin erilaisia, mikä on varmasti vierailijoille mielenkiintoista. Ulkokäytön vuoksi uskon, että myös ympäri maailmaa tuleville puusepille on mielenkiintoista nähdä, miten penkit on suunniteltu Suomen sääolosuhteita varten ja millaisia ratkaisuja ja tekniikoita paikalliset puuseppämme ovat käyttäneet.”
Fiskars Village Art & Design Biennale aukeaa 19.5. Helsinki Design Weekly on tapahtuman virallinen mediakumppani.