Fiskars Village Art & Design Biennalen Jasper Morrison esittelee valitsemansa suunnittelijat
Ensimmäistä kertaa järjestettävä Fiskars Village Art & Design Biennale koostuu kolmesta näyttelystä ja oheisohjelmasta. Biennaali avautuu yleisölle 19.5.2019. Helsinki Deisgn Weekly esittelee projektin taustalla vaikuttavat ideat ja tekijät.
Taidenäyttelyn kuratoi Jenni Nurmenniemi ja Onoman ”Tehdas” –kokonaisuudesta vastaa Anniina Koivu. Tällä viikolla Weekly haastatteli muotoilija Jasper Morrisonia, joka kutsui kaksikymmentä suunnittelijaa mukaan biennaaliin. Morrison toivoo, että tämän vuoden biennaali on vasta ensimmäinen monista.
Jasper Morrison antoi muotoilijoille juuri sellaisen tehtävänannon, jota hänen työtään seuranneet saattoivat odottaakin: selkeän ja yksinkertaisen. Muotoilijoita pyydettiin suunnittelemanaan ja rakentamaan penkki. Morrison kertoi Weeklylle odottavansa hienoja lopputuloksia: ”Halusin tarjota muotoilijoille kiinnostavan tilaisuuden suunnitella jotakin paitsi käytännöllistä ja demokraattista, myös valitettavan aliarvostettua. Fiskars Village Biennalella on erinomaiset mahdollisuudet kehittää jotain kokonaan uutta. Muotoilijan näkökulmasta penkin suunnitteleminen suomalaiseen kylään on hyvin selkeä tilaus, verrattuna esimerkiksi yritysten tehtävänantoihin, joissa on aina taloudellinen paine.”
Miksi valitsit juuri penkin?
Penkki tuntui sopivan Fiskarsin kylään hyvin, erityisesti sen takia että minua kiinnostaa niiden esittäminen myös ulkotiloissa. Tämä teosten sijoittaminen myös erottaa biennaalin muista ryhmänäyttelyistä, jotka päätyvät valitettavan usein muistuttavat käsityöläismessuja.
Fiskars Village Biennale yhdistää taiteen ja muotoilun yhdeksi kokonaisvaltaiseksi elämykseksi. Seuraatko taidekentän tapahtumia? Näetkö potentiaalia näiden kahden maailman yhdistämisessä?
Seuraan taidealaa jonkin verran ja totta kai näiden kahden välillä on nähtävissä yhteyksiä, vaikka tarkoitusperät ovatkin erilaisia. Taide ja muotoilu tukevat ja rikastuttavat toisiaan.
Mistä itse inspiroidut?
Kyse on enemmänkin ympäristöni jatkuvasta tutkiskelusta. On minulla satunnaisia inspiraation hetkiä, esimerkiksi silloin jos näen jotain, josta saan kokonaan uuden näkökulman, mutta suurimmaksi osaksi kyse on visuaalisen materiaalin keräämisestä, joka saattaa jossain myöhemmässä vaiheessa olla hyödyksi.
Olet aiemminkin työskennellyt suomalaisyritysten kanssa ja Fiskarsin kylä on sinulle tuttu. Millainen suhde sinulla on Suomeen?
Viimeiset kymmenen vuotta olen elänyt sekä Euroopassa että Japanissa ja silloin tällöin pysähtynyt Suomessa matkan varrella. On aina innostavaa nähdä eroavaisuuksia ja tunnistaa Suomen ainutlaatuinen ja erityinen kulttuuri-identiteetti, joka mielestäni yhdistää eurooppalaisen ajattelutavan japanilaiseen. Se on mielestäni ihanteellinen yhdistelmä!
Mukaan valitut muotoilijat ovat
Karin Widnäs on pitkän taiteilijauransa aikana tehnyt useita arkkitehtonisia elementtejä keramiikasta. ”Savi on materiaalina kiinnostava ja inspiroiva. Suunnitteluni lähtökohtana on aina dialogi arkkitehtuurin ja keraamisten elementtien välillä. Oikeat valinnat saven, muodon ja polttamisen suhteen luovat harmonisen lopputuloksen.”
Julien Renault inspiroituu muotoiluprosessissaan ympäristöstään. Hän arvostaa arkiesineiden kauneutta ja valmistusprosessien jälkiä ja onkin innostunut tutkimaan teollisia standardeja. Niiden muodot saattavat usein luoda kipinän uuteen projektiin.
Keiji Takeuchi on kiinnostunut siitä, miten joistain esineistä tulee erottamattomia osia jokapäiväistä elämäämme.
Fiskars Village Art & Design Biennale 19.5.-15.9.2019.
Fiskars Village Art & Design Biennalen tuottaa Luovi Productions, joka on myös Helsinki Design Weekin ja Weeklyn takana.