Weekly Mix: Tuomas Jääskeläinen
Rytmi on tärkeä osa A-lehtien designjohtaja Tuomas Jääskeläisen luovaa työtä. Useiden lehtien visuaalisesta ilmeestä vastannut Tuomas vertaa designjohtajaa kapellimestariin, joka johtaa julkaisujen tahteja. Jatsin suurkuluttajana hän aloittaa sunnuntaiaamunsa kuunnellen Charlie Parkeria.
Rytmi on tärkeä osa A-lehtien designjohtaja Tuomas Jääskeläisen luovaa työtä. Useiden lehtien visuaalisesta ilmeestä vastannut Tuomas vertaa designjohtajaa kapellimestariin, joka johtaa julkaisujen tahteja. Jatsin suurkuluttajana hän aloittaa sunnuntaiaamunsa kuunnellen Charlie Parkeria.
Työskentelet tällä hetkellä A-lehtien designjohtajana. Millainen työpäiväsi on tänään?
Saavun A-lehtien merenrantapalatsiin Kulosaareen kymmeneltä. Ratkaisen asiakaslehden kansikuvakriisin aamukahvia juodessani, luonnostelen sitten typografiapaletin terveyslehden uudistusta varten ja briiffaan kuvittajalle animoidun infografiikan Hämeentien remontista. Valitsen Sodexon linjastolta ”Tex mex” -salaattia lounaaksi. Iltapäivällä käyn presentoimassa sisältökonseptin elintarvikealan asiakkaalle. Huominen työpäivä on jotain ihan muuta.
Teet luovaa ja visuaalista työtä. Kuunteletko koskaan musiikkia työskennellessäsi?
Riippuu työvaiheesta. Editorial design vaatii usein paljon lukemista ja taustatutkimusta, jolloin musiikki voi olla jopa häiritsevä tekijä. En myöskään jaksa istua avokonttorissa koko päivää luurit korvilla.
Mitä musiikki merkitsee sinulle?
Olen kiinnostunut monenlaisesta uudesta ja vanhasta musiikista, mutta huomaan nykyään kuuntelevani enimmäkseen jatsia ajalta ennen syntymääni ja räppiä omasta nuoruudestani. Jonkinlainen keski-iän määritelmä varmaan!
Koetko musiikin auttavan luovassa työssä?
Lehden taitossa tärkeintä on rytmi. A-lehdet on mediatalo, jossa tehdään monenlaisia sisältöjä hyvin erilaisille kohderyhmille Demin whatsapp-draamasta Eevan nostalgianumeroon. On hauska ajatella, että designjohtaja on eräänlainen kapellimestari, joka jakaa erilaisia tahteja eri julkaisuille. Se vaatii rytmitajua ja laajaa musiikkimakua.
Biisi, joka ei kulu koskaan?
Olen omistanut Charlie Parkerin kokoelmalevyn yli 30 vuotta ja yhä edelleen sunnuntaiaamuni alkaa usein sen ensimmäisellä kappaleella Ko Ko.
Olet vastannut useiden lehtien, kuten Imagen, Trendin ja Avotakan ilmeestä. Mikä on ollut suosikkiprojektisi?
Viimeaikojen projekteista suosikkini on Apu Juniori, joka lanseerattiin tammikuussa. Se on alakouluikäisille suunnattu uutislehti, joka ilmestyy kaksi kertaa kuukaudessa. Lehden sunnittelussa oli mukana satoja koululaisia eri puolelta Suomea. Lanseerauksessa AD:na oli A-lehtien sisältöstudion Antti Nikunen, joka on myös lastenkirjailija. Lapset ovat rakastaneet lehteä – ja totuushan tulee lasten suusta.
Siirryt elokuussa Helsingin Sanomien art directoriksi. Mitä odotat uusilta tehtäviltäsi?
Tällä alalla olen jo tottunut jatkuvaan muutokseen. Yksi asia joka pysyy – julkaisukanavista ja mainosmarkkinoista riippumatta – on journalismi. Odotan että pääsen tekemään journalismia Suomen parhaiden journalistien kanssa.
Kuuntele soittolista Spotifyssa.